آموزشی, توپو کالا, نقشه برداری

درباره سیستم GLONASS

کاربرد سیستم glonass

سامانه‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای جهانی:

GNSS مخفف کلمه Global Navigation Sattelite System به معنای سامانه‌های موقعیت‌یاب یا ناوبری ماهواره‌ای جهانی است. هر سامانه GNSS از 3 بخش فضایی، کنترل زمینی و کاربران تشکیل می‌شود. GNSS شامل سامانه‌های ماهواره‌ای GPS، GLONASS، GALILEO و BEIDOU می‌باشد. در این مقاله قصد داریم درباره اصول و کاربرد های سیستم GLONASS صحبت کنیم.

 

ماهواره‌های سیستم GLONASS:

سامانه GLONASS یک  سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی است. این سیستم توسط وزارت دفاع روسیه راه اندازی شد. اولین ماهواره این سیستم در سال 1982 پرتاب شد و در مدار مربوطه قرار گرفت. سیستم GLONASS شامل 24 ماهواره در سه صفحه مداری است که به دور زمین می‌چرخند. مدارهای این سیستم تقریبا دایره‌ای هستند و ماهواره‌های هر صفحه مداری در فواصل مساوی 45 درجه از هم قرار دارند. پریود حرکت ماهواره‌های GLONASS در حدود 11 ساعت و 16 دقیقه است. بنابراین هر ماهواره در طول یک شبانه روز دو بار دور زمین را می‌چرخد. ماهواره‌های GLONASS تمامی زمین را پوشش می‌دهند. اما به دلیل تعداد ایستگاه‌های زمینی بیشتر در نیم کره شمالی، در این نیم کره بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ماهواره های GLONASS از ساعت‌های سزیمی با پایداری بسیار بالا استفاده می‌شود.

 

کاربرد سیستم glonass

 

تفاوت GLONASS و GPS:

هر دو سیستم GPS و GLONASS به عنوان یک سامانه ماهواره‌ای و ناوبری جهانی شناخته می‌شوند. کاربرد های سیستم GLONASS و GPS بسیارند. دو سیستم GLONASS و GPS تقریبا مشابه هستند. فقط یک تفاوت بارز با هم دارند. در GPS ماهواره‌ها از فرکانس‌های رادیویی یکسان و کدهای متفاوت برای ارتباط با یک دیگر استفاده می‌کنند. اما در GLONASS برعکس است. و ماهواره‌ها از کدهای مشابه و فرکانس‌های متفاوت استفاده می‌کنند. این امر سبب می‌شود ماهواره‌ها در یک صفحه مداری بتوانند با یکی دیگر ارتباط برقرار کنند.

 

جایگزینی GLONASS با GPS:

در ابتدا سیستم GLONASS با هدف جایگزینی GPS طراحی شد. اما هم اکنون به دلیل ویژگی‌های هر یک شاهدیم که هم زمان و به صورت یکپارچه کار می‌کنند. و تعیین موقعیت در سرتاسر جهان را ممکن می‌کنند. استفاده از دو سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهانی صحت مشاهدات را افزایش می‌دهد و اعتماد پذیری را بیشتر می‌کند.

 

کاربرد های سیستم GLONASS:

GLONASS در ابتدا با اهداف نظامی طراحی شد و تا مدت‌ها توسط روسیه به طور مخفیانه استفاده می‌شد. اما امروزه کاربرد های سیستم GLONASS فراتر رفته است. با پیشرفت تکنولوژی امروزه از این سیستم با هدف تعیین موقعیت، ناوبری، تهیه نقشه و … استفاده می‌شود. سیستم GLONASS به عنوان یکی از سیستم‌های سامانه ناوبری ماهواره‌ای جهانی GNSS محسوب می‌شود. و هم زمان با دیگر سیستم‌ها به صورت یکپارچه سراسر جهان را پوشش می‌دهد.

 

جمع بندی توپوکالا درباره سیستم GLONASS:

در دنیای امروز مهندسی از گیرنده‌های نقشه برداری استفاده‌های بسیار زیادی می‌توان کرد. گیرنده‌های نقشه برداری انواع مختلفی دارند. در مقاله راهنمای خرید گیرنده گفتیم که بهترین گیرنده آن است که توانایی پشتیبانی و دریافت فرکانس از تمامی سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی را داشته باشد. گیرنده‌های موجود در فروشگاه توپوکالا مولتی فرکانسه و توانایی دریافت فرکانس از تمامی سامانه‌های GNSS را دارند. با خرید جی پی اس از توپوکالا علاوه بر آموزش رایگان از خدمات پس از فروش و گارانتی نیز بهره مند خواهید شد.

 

GPS-topokala

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *