آموزش تجهیزات نقشه برداری, آموزشی, توپو کالا, نقشه برداری

نحوه برداشت زمینی با استفاده از دوربین توتال استیشن

نحوه برداشت زمینی با توتال استیشن

نحوه برداشت جزئیات زمین با دوربین توتال استیشن:

در نقشه برداری زمینی دو مرحله از کار بسیار حائز اهمیت است. برداشت جزئیات و پیاده سازی نقاط، مراحلی هستند که در عملیات زمینی نقشه برداری بسیار مهم‌اند. در این مقاله درباره نحوه برداشت زمینی با توتال استیشن بحث خواهیم کرد.

برداشت جزئیات با استفاده از دوربین‌های توتال استیشن در عملیات‌های میدانی بسیار متداول است. برای طراحی سازه‌های عمرانی در محل مورد نظر، نیازمند اطلاعاتی درباره محیط هستیم که به برداشت جزئیات و توپوگرافی موسوم است. برداشت توپوگرافی برای مناطق پهناور معمولا با استفاده از روش‌های فتوگرامتری و برای مناطق با وسعت کم با استفاده از دوربین‌های توتال استیشن صورت می‌گیرد.

روش‌های متفاوت برداشت با توتال استیشن:

ساده‌ترین حالت برداشت در دوربین‌های توتال استیشن با استفاده از منوی surveying صورت می‌گیرد. در این حالت می‌توان دو روش را متصور شد.

در روش اول ابتدا دوربین تراز و توجیه می‌گردد و پس از آن عملیات برداشت صورت می‌گیرد. برای روش دوم دوربین تراز شده و برداشت انجام می‌شود. و پس از آن برای زمین مرجع شدن نقاط برداشتی، نقاط مختصات‌دار نیز برداشت می‌شوند.

در برداشت جزئیات استفاده از کد یا remark بسیار متداول است. کد بیانگر گروه نقاط است که مراحل پس از برداشت را سهولت می‌بخشد. بدین معنی که با اختصاص دادن کد به یک نقطه، توضیحاتی مختصر در مورد نقطه مورد نظر در رکورد برداشتی ثبت می‌شود و بیان می‌کند که به طور مثال نقطه مورد نظر تیر برق، درخت یا غیره است.

حالت‌های دیگری از برداشت نیز برای نقاط وجود دارد. به طور مثال در منوی reference line می‌توان ابتدا محل مسطحاتی نقطه را مشخص کرد و سپس عملیات برداشت را انجام داد. خروجی این نوع از برداشت ویژگی شبکه‌ای دارد که با دقت بالا و با استفاده از توتال استیشن پیاده شده است. به عبارت دیگر موقعیت نسبی نقاط نسبت به یک خط مرجع مشخص می‌شود و مختصات مربوطه ذخیره سازی می‌شود. این امر سبب می‌شود که بتوان نقاط را روی طرح یک شبکه برداشت نمود.

در فایل‌های برداشتی حاصل، علاوه بر مختصات مطلق نقاط و کد مربوطه اطلاعاتی مانند زمان برداشت، مشاهدات خام ( طول، زوایای افقی و قائم) ایستگاه‌های توجیهی و موارد دیگر موجود است که پس از برداشت می‌توان برای عملیات‌های کنترلی و تصحیحات اشتباهات از آن‌ها بهره برداری کرد.

خرید دوربین توتال استیشن از توپوکالا:

شما می‌توانید انواع دوربین‌های توتال استیشن از برندهای مختلف مانند لایکا، ژئومکس و سندینگ را با گارانتی و از طریق این صفحه خریداری نمایید. هم‌چنین انواع تجهیزات نقشه برداری مورد نیاز جهت برداشت با توتال استیشن مانند سه پایه، شاخص و غیره را نیز می‌توانید از مرجع تخصصی فروش تجهیزات نقشه برداری توپوکالا خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *