آموزش تجهیزات نقشه برداری, آموزشی, توپو کالا, جی پی اس نقشه برداری

کاربرد تیلت سنسور در برداشت با جی پی اس

کاربرد تیلت سنسور در جی پی اس

امروزه نقشه برداری با استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته و بسیار زیاد به تجربه‌ای شیرین و راحت برای مهندسین تبدیل شده است. یکی از این تجهیزات گیرنده های نقشه برداری هستند. جی پی اس ها در انواع مختلف با کاربردها و ویژگی‌های بسیاری در بازار وجود دارند. در اکثر جی پی اس‌ها ویژگی به نام تیلت سنسور وجود دارد. تیلت سنسور برای نقشه برداری‌های دقیق ضرورت بسیاری دارد. به دلیل اهمیت موضوع در این مقاله در مورد کاربرد تیلت سنسور در جی پی اس های نقشه برداری صحبت می‌کنیم.

 

تیلت سنسور (tilt sensor) چیست؟

زاویه انحراف از محور قائم را زاویه تیلت (tilt angle) می‌گویند. وظیفه تیلت سنسور اندازه گیری زاویه تیلت است. در قسمت‌های بعد با کاربرد تیلت سنسور و نحوه عملکرد این ویژگی‌ پر کاربرد می‌پردازیم.

 

کاربرد تیلت سنسور در جی پی اس:

در هنگام نقشه برداری با جی پی اس ممکن است نیازمند تعیین مختصات گوشه‌های دیوار و یا ساختمان‌های بلند باشیم. در گوشه دیوار، کنار ساختمان‌های بلند و درختان مرتفع سیگنال‌های ماهواره ممکن است قطع شده و دسترسی به ماهواره را از دست بدهیم. کاربرد تیلت سنسور در جی پی اس در این نقاط معنا پیدا می‌کند.

*تا اینجا دریافتیم که ویژگی تیلت سنسور برای انتخاب و خرید گیرنده جی پی اس اهمیت زیادی دارد. دیگر پارامترهای مهم در انتخاب گیرنده های جی پی اس را در این مقاله می‌توانید مطالعه نمایید.

 

عملکرد تیلت سنسور جی پی اس:

در هنگام برداشت عادی با گیرنده، جی پی اس باید در حالت تراز کامل قرار گیرد. زیرا که سیگنال‌های دریافتی از ماهواره و اطلاعات آن در اصطلاحا کلگی گیرنده ذخیره می‌شوند. و مختصات دریافتی مختصات سر جی پی اس است. در حالی که هدف برداشت، تعیین مختصات نوک ژالون است. بنابراین کلگی جی پی اس و نوک ژالون باید در یک راستا باشند.

اما همان طور که گفتیم در بعضی مکان‌ها در حالت تراز سیگنال‌های ماهواره به گیرنده نمی‌رسند. بنابراین باید ژالون را از حالت عمود، زاویه دار کنیم. البته دقت کنید که گیرنده حتما باید ماژول تیلت سنسور را داشته باشد. پس از فعال کردن ویژگی تیلت در نرم افزار می‌توانید برداشت خود را با زاویه مناسبی انجام دهید. این ویژگی به گونه‌ای طراحی شده که مختصات سر گیرنده را از ماهواره دریافت کرده و سپس تصحیحات لازم زاویه تیلت را اعمال کرده و مختصات نوک ژالون را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

تیلت سنسور IMU:

تیلت سنسورها دو نوع هستند. یا به صورت مغناطیسی یا ژیروسکوپ. توجه کنید که اگر تیلت سنسور از نوع مغناطیسی باشد، از میدان مغناطیسی زمین تاثیر می‌پذیرد. و باعث اختلال در برداشت با جی پی اس می‌شود. به همین خاطر بهتر است از گیرنده‌ای استفاده کنید که تیلت آن imu یا ژیروسکوپ باشد.

 

جمع بندی تیلت سنسور imu توسط توپوکالا:

در این مقاله متوجه شدیم که ویژگی تیلت سنسور در جی پی اس های نقشه برداری کاربرد زیادی دارد. بنابراین حتما باید از جی پی اس دارای ماژول تیلت سنسور استفاده کرد. هم چنین بهتر است از تیلت سنسور imu برای انجام کارهای نقشه برداری استفاده کرد. در توپوکالا می‌توانید انواع گیرنده‌های جی پی اسی دارای ویژگی تیلت سنسور imu را خریداری نمایید. با خرید از توپوکالا آموزش، پشتیبانی و گارانتی به صورت رایگان دریافت خواهید کرد.

  جشنواره فروش تجهیزات نقشه برداری    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *