آموزش تجهیزات نقشه برداری, آموزشی, توپو کالا, نقشه برداری

راهنمای تجهیزات نقشه برداری

توپوکالا

راهنمای تجهیزات نقشه برداری ، اگر دانشجوی رشته نقشه برداری هستید و یا قصد دارید که در این حوزه فعالیت کنید، آشنایی با این تجهیزات و ابزارها برایتان بسیار مهم بوده و ما در این مقاله سعی داریم تا کلیتی از ماهیت و الزامات کار را برای شما معرفی کرده تا در دستیابی به اندازه های دقیق تر به مهندسین و طراحان کمک نماییم. ضمنا باید بدانید که نوع فعالیتهای مرتبط با این رشته (زمینی و محاسبات نرم‌افزاری) هم در قالب کارهای دفتری (کامپیوتری) و کارهای صحرایی (کارگاهی) بازار کاری خوبی برای فارغ‌التحصیلان خانم و آقا را نیز فراهم آورده و میتوان از آن کسب درآمد نمود.

اصولا برای شروع عملیات عمرانی، توجه به زمین و تسطیح آن به منظور اجرای عملیات ساخت و ساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که البته این امر به عهده نقشه بردار و متخصصین این زمینه است؛ این موضوع از ابتدایی ترین نکاتی است که باید هنگام طراحی و شروع کار مدنظر قرار داده و برای تکمیل آن، علاوه بر دانش مرتبط و نیروی متخصص نیاز به بهره گیری از تجهیزات خاص مربوط به عملیات را هم پاسخگو بود.

در گام اول مسلتزم هستید که با ادبیات و تعاریف این حوزه آشنا باشید که به آن میپردازیم؛

نقشه برداری به شاخه‌ای از علوم مهندسی اطلاق میشود که به گردآوری، ذخیره سازی، پردازش، مدیریت، تحلیل، بازیابی و انتقال داده‌های یک سایت طراحی یا مکان مرجع می‌پردازد.غالباعملیات نقشه‌برداری شامل دو مرحله ازجمله برداشت (یا اندازه‌گیری و محاسبه) که منجر به ارائه نتایج کار میشود و اندازه‌گیری، که با استفاده از ابزار و دستگاه‌ها (نظیر توتال استیشن‌ها، تئودولیت‌ها، جی‌پی‌اس و غیره) محقق میشود نیز میباشد.

 در این میان از روش‌های متعددی استفاده می‌شود تا داده‌های مورد نیاز برای مرحله دوم بدست آید.  اطلاعات حاصله به صورت آنالوگ (نقشه، مقاطع طولی و عرضی و…) یا رقمی (همچون جداول، مدل‌های رقمی زمین) ارائه می‌گردد. در نقشه برداری بصورت متداول و مرسوم، به منظور اندازه گیری و ترازیابی از ادوات ابتدایی استفاده می شود که کار با امثال این تجهیزات، سرعت عملیات محاسبه و بررسی را بسیار کند و کسالت بار می کند. از این رو تجهیزات نقشه برداری مدرن با سرعت عمل و دقت بالا، هرروز محبوبیت بیشتری یافته و به تدریج جایگزین ابزار قدیمی نقشه برداری همچون قطب نما و … می شوند. در ادامه ابتدا مختصری از عناوین این حوزه را بیان کرده و سپس به معرفی تجهیزات مدرن و مورد استفاده در انواع نقشه برداری که در سایت توپوکالا و در 5 دسته کلی (دوربین های نقشه برداری، جی پی اس، تراز لیزری، متر لیزری و تجهیزات جانبی) قرار گرفته و موجود است را مورد بحث و معرفی قرار خواهیم داد:

اصطلاحات عمده مربوط به این رشته در قالب نقشه‌برداری زمینی، شامل موارد ذیل میباشد:

  • فتوگرامتری (تهیه نقشه از عکسهای هوایی)
  • ژئودزی (محاسبه زمین)
  • سنجش از دور (تهیه اطلاعات از تصاویر ماهواره‌ای)
  • کارتوگرافی و سامانه‌های اطلاعات مکانی (جهت ترسیم و پردازش اطلاعات)

راهنمای تجهیزات نقشه برداری :

زاویه یاب (تئودولیت):

این وسیله شکل یک دوربین است که برای اندازه گیری زوایا مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از آن میتوان زوایای افقی و قائم بین دو امتداد را اندازه گیری نمود. دوربین تئودولیت بر روی سه پایه نصب شده و در یک نقطه معین استقرار می یابد و با قراول روی به دو نقطه مشخص زوایای افقی و قائم بین دو امتداد مشخص می گردد.

 

ترازیاب(نیوو):

این وسیله به شکل یک دوربین طراحی شده که بر روی سه پایه مستقر شده و برای اندازه گیری اختلاف ارتفاع بین دو نقطه بکار می رود. این دوربین به همراه یک خط کش بلند که میر یا شاخص نامیده می شود استفاده می گردد.

 

متر نواری:

ابزاری است برای اندازه گیری طول در نقشه برداری های زمینی که از جنسهای مختلف فلزی پارچه ای و … و با طولهای مختلف 1 تا 50 متری ساخته می شوند.

 

متر لیزری:

با استفاده از این وسیله می توان طول، سطح، زاویه، برخی محاسبات فیثاغورث و همچنین تعیین فاصله اجسام از یکدیگر را اندازه گیری نمود.

 

–  تجهیزات فاصله یاب الکترونیکی (EDM):

این دستگاه ها را می توان بطور گسترده در سه گروه دستگاه های مجهز به امواج مادون قرمز، مجهز به امواج نوری و مایکروویو نیز دسته بندی نمود؛ در حالت کلی وظیفه این وسیله اندازه گیری مستقیم فواصل و راستای آن هاست که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی مبتنی بر مبنای انتشار، بازتاب و دریافت امواج نوری و یا رادیویی کار می کند.

 

توتال استیشن:

این دستگاه های الکترونیکی کاملاً یکپارچه، فشرده و سبک وزن بوده و قابلیت های یک EDM و دستگاه های زاویه یاب نظیر تئودولیت ها را باهم در آمیخته اند. توتال استیشن ها قادرند عملیاتی ازجمله اندازه گیری فاصله و زوایا، پردازش داده ها، نمایش جزئیات نقاط و ذخیره داده ها در قالب یک دفترچه الکترونیکی را به انجام برسانند.

 

سیستم تعیین موقعیت جهانی(GPS):

این سیستم توسط وزارت دفاع آمریکا توسعه یافته و سامانه راهبری با دامنه و زمان سیستم تعیین موقعیت جهانی و یا بطور ساده GPS نامیده می شود که با پیروی از سیستم های ماهواره ای، موقعیت یک نقطه را روی زمین مانند طول و عرض جغرافیایی هر نقطه، مشخص می نماید. همچنین قادر هستند تا ارتفاع نقاطی را نسبت به یک نقطه تعیین شده، مشخص نمایند.

 

شاخص:

نوارهایی هستند بصورت فلزی یا پارچه ای که برای اندازه گیری های کامل و دقیق ابعاد مورد استفاده واقع میشوند. این نوارها در اندازه های ده متری، ۲۰ متری، ۳۰ متری، ۵۰ متری و ۱۰۰ متری قابل تهیه هستند.

ژالن:

این وسیله بسیار پرکاربرد، برای اندازه گیری اختلاف ارتفاعات زمین استفاده می شود. ژالن ها میله های فلزی و یا چوبی هستند که روی آن با دو رنگ علامتگذاری شده؛ در صورتی که این میله ها فلزی باشند، به صورت لوله های داخل هم فرو رفته ای هستند که می توان طول آن ها تا دو متر افزایش داد. نکته حائز اهمیت در رابطه با اندازه گیری شبانه نقاط با ژالن این است که باید از پروژکتور بر روی ژالن استفاده نمود.

 

 

 

مجموعه فروشگاهی توپوکالا مفتخر است با سال ها تجربه در زمینه تهیه و فروش تجهیزات نقشه برداری (بصورت نو و کارکرده) و همرامی شایان توجه کادر مجرب خود در امر پشتیبانی، شما کاربران گرامی را در امور تهیه و راه اندازی وسایل مربوط به عملیات عمرانی و ساخت و ساز یاری نموده و تجربه خوبی از یک خرید مطمئن را برای شما به ارمغان آورد.

 

همانطور که در بالا ذکر شد، توپوکالا محصولات خود را در دسته بندی های مشخصی ازجمله:

  • دوربین های نقشه برداری (شامل انواع توتال استیشن ها)
  • جی پی اس (انواع جی پی اس و کنترلر)
  • ترازهای لیزری
  • مترهای لیزری
  • تجهیزات جانبی (شامل انواع فلانژ، چپقی توتال استیشن، شارژر، باتری، کابل تخلیه، ترابرگ، دوپایه، سه پایه، منشور، چترنقشه برداری، کاور حمل و … ) قرار داده که به راحتی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

«اعتماد شما، افتخار ما بوده، هست و خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *