آموزشی, توپو کالا

راهنمای خرید گیرنده های جی پی اس

type-of-GPS3

راهنمای خرید گیرنده های جی پی اس :

گیرنده های جی پی اس ، در این مقاله قصد داریم پارامترهایی را که برای خرید دستگاه گیرنده GNSS مهم هستند را یک به یک بررسی کنیم. موارد مهم را نام برده و برای هر یک توضیحاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید، را ارائه خواهیم کرد:

مولتی فرکانس:

گیرنده‌ انتخابی باید مولتی فرکانس باشد و مشاهدات را در تمامی فرکانس‌ها دریافت کند. هم‌چنین گیرنده  باید از تمامی سامانه‌های ماهواره‌ای مانند جی پی اس، گلوناس، گالیله، بیدو و … پشتیبانی نماید.

تعداد کانال:

کانال مسیری است که هر سیگنال درون آن حرکت کرده و توسط گیرنده دریافت می‌شود. هر چقدر تعداد کانال‌ها در یک گیرنده بیشتر باشد، آن گیرنده توانایی دریافت سیگنال‌های جدیدتر و بیشتری از ماهواره‌ها را داراست. به دلیل این که هر کانال مدت زمان کمتری درگیر پردازش بوده، فعالیت آن کمتر شده، توان مصرفی گیرنده بالاتر می‌رود و عمر قطعات الکترونیکی به کار رفته در دستگاه بیشتر می‌شود. پس از آن که مصرف انرژی دستگاه کمتر می‌شود، به تبع آن سرعت تعیین موقعیت افزایش می‌یابد.

تیلت ژیروسکوپ:

برای برداشت نقاط گوشه که دسترسی گیرنده به ماهواره‌ها ممکن است قطع شود، استفاده از تیلت کاربرد زیادی دارد و برداشت‌ را با دقت بالایی امکان پذیر می‌نماید. هم‌چنین اگر تیلت ژیروسکوپ باشد، مصون از اختلالات میدان مغناطیسی بوده و تاثیر پذیری منفی ندارد. پس در هنگام خرید گیرنده به داشتن قابلیت تیلت توجه فرمایید.

رادیو:

رادیو در هنگام اختلال اینترنتی بسیار اهمیت دارد، زیرا که امکان برداشت با دو گیرنده، بدون اینترنت و بدون اتصال به سامانه شمیم را فراهم می‌آورد. با استفاده از رادیو می‌توانید برداشت آنی و پیاده سازی انجام دهید. گیرنده‌ها در انواع بدون رادیو، رادیوی یک طرفه (روور) و رادیوی دو طرفه (بیس و روور) تولید می‌شوند.

برد و پردازنده:

کمپانی‎‌های بسیاری برد و پردازنده دستگاه‌های گیرنده مانند یونی‌کور، کام‌نو، همیسفیر و … را تولید و عرضه می‌کنند. در حال حاضر بهترین برد از همیسفیر آمریکا روی چندین برند از دستگاه‌ها تعبیه شده است.

بدنه دستگاه:

جنس بدنه دستگاه بسیار مهم است. اگر به گونه‌ای باشد که گرما را به داخل و قطعات دستگاه انتقال ندهد، مناسب است. جنس بدنه آلیاژ منیزیم برای این منظور عالی می‎‌باشد.

WebUI:

اگر گیرنده به گونه‌ای باشد که قابلیت اتصال به WebUI را داشته باشد، می‌توان از طریق آن داده‌ها را بدون نیاز به کابل، تخلیه کرد و تنظیمات مربوط به دستگاه را انجام داد.

استاندارد حفاظتی:

IP  (Ingress Protection) نشان دهنده درجه محافظت دستگاه‌ها در برابر ورود آب و گرد و غبار می‌باشد. عدد اول بعد از IP نشان دهنده خاصیت ایمن بودن در برابر گرد و غبار، که 6 بالاترین درجه آن بوده و عدد دوم نشان دهنده خاصیت مصون بودن محصول از ورود آب به داخل دستگاه است. استاندارد محافظتی فاکتور مهمی برای دستگاه‌ها است. در هنگام خرید به این نکته توجه فرمایید.

نرم‌افزار گیرنده:

نرم‌افزار هر گیرنده اختصاصی است و باید دارای منوهای ساده، کاربر پسند و متنوع باشد. نرم‌افزارها شامل برنامه‌های متنوعی هستند که مهم‌ترین آن‌ها اتوکد است.

سخن پایانی توپوکالا:

در رابطه با خریدگیرنده های جی پی اس نکات بسیاری وجود دارد از جمله درگاه سیم‌کارت، قابلیت شارژ با شارژر تایپ سی و …. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله در تصمیم گیری خود قاطع باشید و انواع گیرنده‌ها را از سایت توپوکالا می‌توانید تهیه فرمایید.

سارا شحیطاوی

کارشناس ارشد ژئودزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *